Zaraz co?
Co raz częściej w prowadzeniu biznesu stosuje się MLM czyli Multi Level Marketing, albo Marketing Wielopoziomowy. Wokół tej strategii działania powstało wiele mitów i stereotypów, które nie zawsze są prawdą. Zacznijmy jednak od początku
MLM co to jest ?
Według Wikipedii Marketing wielopoziomowy pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Każdy sprzedawca w marketingu wielopoziomowym ma możliwość zbudowania własnej struktury handlowców, w której każdy z nich wynagradzany jest na podstawie obowiązującego w danej firmie planu marketingowego. Jednocześnie, bycie wyżej w firmowej hierarchii niekoniecznie przekłada się na wyższe zarobki – zależą one bowiem od wspomnianego planu marketingowego. Tyle teorii lepiej schemat co? Nie jestem mistrzem marketingu dlatego posłużę się schematem dostępnym na stronie http://www.sekretymlm.pl/plan-matrycowy-i-plan-binarny-schemat-struktury-w-mlm/.
Widać na nim, że struktura taka opiera się na założeniu, zbliżonym do piramidy….. No i właśnie MLM-owcy mnie zjedzą, że plotę dyrdymały. Jest tak w rzeczywistości bo jest to po prostu hierarchia jak w zwykłej firmie czy też korpo z Mordoru na Domaniewskiej tylko oparta na systemie prowizji. System prowizji zasady awansu określa właśnie plan marketingowy. Właśnie w tym dokumencie są opisane zasady działania systemu MLM. W związku z tym trzeba ustalić jaka ustawa będzie regulowała sposoby sporządzania takiego planu marketingowego. Z pomocą przychodzi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Prawo konkurencji
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej uznk) w art 17c ust. 1 stanowi że Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. Tym samym co do zasady taki MLM były właśnie czynem nieuczciwej konkurencji. Jednak w ustępie drugim można przeczytać, że Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji organizowanie systemu sprzedaży, o którym mowa w ust. 1, jeśli spełnione zostaną następujące warunki: